De waarheid over
de Rebel vlag

een symbool van ''verworven vrijheid''
Krijg jij ook ooit van die vervelende opmerkingen of vragen over onze vlag?  | Posted by: Bully Rebel 

Introduction:
In media wordt de Rebel vlag steeds vaker benoemd als een symbool van raciale haat, maar is dit wel terecht en wat heeft slavernij er mee te doen? Voor vele zuidelijke Amerikanen staat het ook als symbool van het ideaal waar hun voorouders voor zijn gestorven. Zij hanteren de uitspraak ‘Heritage not hate’.

De Rebel en zijn vlag:
Een Rebel is een opstandig individu die het vertikt zich als een kuddedier te gedragen, of zich te kleden of te gedragen zoals de meeste mensen dat doen. Dat geldt ook als dat betekent dat je een buitenbeentje bent en door de samenleving laatdunkend aangekeken wordt.

Echte Rebels weten wie ze zijn, zijn vol zelfvertrouwen en doen geen water bij de wijn als het gaat om hun individualiteit of persoonlijke mening. Ze zijn recht voor hun raap, eerlijk en vertellen je precies wat ze er van vinden, net als de Rednecks en Hill Billies uit de zuidelijke staten. Een rebel een vlag afpakken met een slap verhaaltje wordt dus erg moeilijk.

Dukes of Hazzard and the General Lee
Voor Rebels is de vlag een symbool van verworven vrijheid, rebelsheid en Rockabilly muziek. Dezelfde vrijheid waarvoor ook de zuidelijke staten ooit hard gevochten hebben. Het geeft een gevoel van ‘good old boys’, zoals dat in de Dukes of Hazard wordt gedemonstreerd, waarbij door de dukes op een leuke manier een loopje met corrupte en domme overheid wordt genomen. Daarbij wijst niets op raciale haat.  We bekritiseren de hypocriete Yankees, die de Civil War winnen, slavernij afschaffen, en vervolgens de gelijke rechte clausule van het XIVe amendement te niet doen, en de Jim Crow-wetten toestaan met als gevolg jaren lange rassenscheiding zonder het adequaat aan te pakken, en nu een vlag uit een voorgaand tijdperk, die door premacisten toegeëigend is de schuld geven.
Mobirise
         
The Rebel Flag





Waarom blijven we de vlag met trots gebruiken:

De vlag is in Europa een symbool van verworven vrijheid, rebelsheid en rockabilly muziek sinds de jaren '70-'80. 


   1 - Dixie (de voormalige geconfedereerde staten) is de bakermat van de Rock & Roll (en dus Rockabilly) muziek, een menging van afro Amerikaanse Rhythm en Blues muziek met locale Amerikaanse invloeden. Muziek was in de jaren '50-'60 een van de eerste vormen van raciale integratie. (in de periode van het ontstaan van deze muziek was er nog geen eenduidige benaming voor deze muziek genres)

   2 - De geconfedereerde staten waren niet het centrum, noch de aanzetters van slavernij, slavernij was een global probleem, wat op andere plaatsen in de wereld gestart, groot geworden en beëindigd is. Het aandeel van de geconfereerde staten in het slavernij probleem was globaal gezien marginaal.

   3 - De betwiste vlag die de ''confederate vlag'' genoemd wordt, is nooit door het confederate congress overgenomen, en nooit gebruikt gedurende de Confederacy! (Confederate vlag is een foute benaming)

  4 - De confederatie bestond slechts 5 jaar. Hoofddoel van de 5 jarige Civil War was om de afgesplitste geconfedereerde staten weer terug bij de Verenigde Staten van Amerika te krijgen. De hier op volgende 75 jaar rassenscheiding onder Stars en Stripes in de Verenigde Staten hield stand tot ver in de 20e eeuw, in land met een gemeenschappelijk (Noord en Zuid) gekozen regering. (dus hoezo de confederate vlag??)

  5 - Er bestaan geen voormalige slaven meer die aanstoot kunnen nemen aan de vlag, en ook vrijwel geen mensen wiens ouders slaven zijn geweest. Het is immers  ruim 150 jaar geleden dat de confederatie werd opgeheven. Er zijn zeker zoveel Amerikanen die familieleden in de burgeroorlog verloren hebben, en dit als hun geschiedenis en nalatenschap ervaren.

  6 - Racisten verdienen het niet om op een voetstuk geplaatst te worden door te bevestigen dat de vlag van hun zou zijn, en verder toe te staan dat oneigenlijk gebruik van de vlag zal leiden tot verbod of ontmoedigen van het gebruik voor alle rechtmatige gebruikers. We erkennen wel dat deze racistische groepering in de zuidelijke staten omvangrijk en extreem te werk zijn gegaan, maar zien dat als een lokaal probleem, wat destijds door de Verenigde Staten onvoldoende en te laat is aangepakt.

Verdere toelichting op deze 6 aangevoerde stellingen:

1. De bakermat van de Rock & Roll
De geconfedereerde staten werden door de staten in het noorden als barbaren en domme plattelands-lui gezien. Het christelijk geloof werd hun door het noorden opgedrongen. Hun doorzettingsvermogen en moed in het gevecht om vrijheid en onafhankelijkheid, wordt gezien als legendarisch in de militaire geschiedenis. Dat is geen nostalgie, maar historisch nalatenschap. Het gebied waar de vlag vandaan komt is bovendien de bakermat van de Rock & Roll, een muziek genre dat voortkomt uit het zuidelijk exceptionalisme en invloeden van multiculturele muzikanten in het gebied dat ‘Dixie’ wordt genoemd. De eerste rock-'n-roll nummers werden opgenomen door Afro-Amerikaanse artiesten, wat onderschrijft dat er van racisme door rock en roll fanaten geen sprake kan zijn. Het is een verbroederende mix van rhythm and blues en country en western. Rockabilly is een Rock 'n Roll variant met meer Hillbilly invloeden.

The rebel vlag is een perfecte match
De Rock & Roll periode eindigde in Amerika rond 1960, maar tegen het einde van de jaren 70 kwam er een revival en hierin speelde deze rebel vlag met name voor Europa een grote rol. Veel bands en verenigingen adopteerde in die tijd de rebel vlag als beeldmerk, waaronder ook Rocking Rebels Eindhoven. Zei waren immers een club in de zuidelijke provincie Noord Brabant, en dat in een land met 13 provincies, even veel als er geconfedereerde staten en dus sterren op de vlag staan. Ook komen de rood wit blauwe kleuren van de Nederlandse vlag, terug in de rebelvlag. Brabant ervoer dezelfde druk van de overheersende Hollandse noordelijk provincies. Tijdens voetbal wedstrijden worden Eindhovenaren nog altijd met ‘boeren’ gescandeerd. Een perfecte match dus van de Rocking Rebels met deze vlag sinds de oprichting in 1979. In Europa is de revival het meest merkbaar in Groot-Brittannië, waar diverse bands de kop opstaken, en Rockabilly, Teddyboys, Rockers en Rebels ook nu nog altijd een zeer goed vertegenwoordigde subcultuur blijft. 

Bo Diddley's five-accent hambone rhythm

Terwijl het Puriteinse Noorden in de VS aanvankelijk alleen muziek promootte van blanke artiesten, verzamelde zich een hechte groep muzikanten rond Sam Philips (SUN) in Memphis (Tennessee), waar iedereen muziek mocht opnemen. Ook in New Orleans vond iets soortgelijks plaats.  De Afro Amerikaanse artiesten kregen in het begin maar moeilijk voet aan de grond, en die benarde situatie resulteerde in veel ervareningsdeskundige-bluesartiesten, zoals Robert Johnson. Het hielp dat mensen zoals Elvis hun nummers begonnen te spelen en ze soms tot een hit maakten.

Elvis was een man die sociaal gezien zijn tijd ver vooruit was.
Als jongen luisterde Elvis naar Arthur Crudup, de zwarte blueszanger die de oorsprong is van ''That's All Right'', Elvis zijn eerste plaat.

Chuck Berry in front of a white audience in the fifties

Elvis (in 1956): 'Crudup, swingde destijds al zoals ik nu doe, en ik zei dat als ik ooit op het punt zou komen waar ik de oude Arthur kon voelen, ik een muzikant zou worden zoals ze nog nooit gezien hadden'. 

Het waren dergelijke uitspraken die ervoor zorgde dat Elvis in die vroege jaren als een held in de zwarte gemeenschap werd gezien.  Elvis werd in twee Afro-Amerikaanse kranten, 'The Memphis World' en 'The Tri-State Defender', geprezen als een 'raceman' - niet alleen vanwege zijn muziek, maar ook vanwege zijn onverschilligheid voor de in die tijd gebruikelijke sociale verschillen en vooroordelen. Mede hierdoor kregen artiesten zoals Chuck Berry, Fats Domino, Bo Diddley, en Little Richard van uit de zuidelijke staten toegang tot de muzikale markt. Ook mensen zoals Carl Perkins, die uit een arme landarbeiders familie stamde, groeide als cottonpicker in een multiculturele omgeving op, en bevorderde samensmelting van culturen met een muziek-style als gemene deler. Ongelooflijk hoe mensen decennia later zoiets iets moois kunnen mis-interpreteren en ombuigen in iets negatiefs.

Elvis WDIA goodwill Revenue 1956

En staan we daar als Rocking Rebels Eindhoven alleen in? Nee... er zijn in de jaren 70-80 heel veel bands en verenigingen geweest die de vlag als hun symbool van vrijheid en hun muziek hebben geadopteerd. Vrijwel elke Rockabilly en/of Teddyboy cult gelieerde band, artiest, vereniging of muziek album gebruikt deze vlag, en hoewel een aantal onder druk van zogenaamde politieke correctheid zijn bezweken, zijn het juist de echte rebels die zich deze geliefde vlag niet laten afnemen.

Een kleine selectie van wereldwijd niet racistisch Rebel Vlag gebruik door andere, met een vaak zeer verschillende muzikale achtergrond, en dat over een periode van >40 jaar.  Pas in de laatste decennia is via massa media een hetze tegen de rebel vlag  gecreëerd, en door onwetende voor waarheid aangenomen. 

The founder of Sun Records in Memphis, and the role of Beale avenue etc.
Traditional version of Dixie. 

(Music opening doors for racial integration - originated in the Southern states of the United States)
G O O D   M U S I C   F O R   G O O D   P E O P L E


Fun facts about Dixie:

   1: It was Abraham Lincoln's favorite song, ironically

   2: When the very first American doughboys arrived in France in 1917 they were greeted by an English band, who played this song because it was the only American song they knew,

2. Slavernij geen Amerikaans of confederate, maar een 'global' probleem:

De westerse slavernij vond grofweg plaats tussen 1500 en 1900 in vele landen, hoewel als je rondom je heen vraagt de focus vaak ligt op de laatste 20 jaar slavernij (qua tijd slechts 7%), en dan uitsluitend in de Verenigde Staten (1880-1900). Het is mijns inziens complete onzin dat na 300-400 jaar slavernij in vele landen, juist een marine vlag van de Amerikaanse confederatie, als een symbool van racisme wordt gezien. De meeste slaven zijn immers naar zuid en midden America verscheept, en bovendien bestaat slavernij voor zowel zwarte als blanke minstens zo lang als de geschiedschrijving. Het is dus is eeuwen oud, en zeker niet iets van een paar honderd jaar geleden, en het aandeel van de confedracy in slavernij is globaal gezien zeer marginaal.

Het oude Egypte, oude Griekenland, de Romeinen, maar ook modernere Afrikaanse, Amerikaanse, Arabische en Aziatische culturen maakten veelvuldig gebruik van slaven. Slavernij kwam ook in de Chinese, Indische en Amerikaanse indianenculturen voor. Ook de islamitische profeet Mohammed en vele van zijn metgezellen kochten, verkochten en maakten slaven, tot aan de val van het Ottomaan imperium (1918). Slavernij heeft dus zeer lang en ook in de hele wereld plaatsgevonden, en er waren zowel blanke als zwarte slaven waarmee ik zeggen wil dat slavernij niet exclusief het negroïde ras betreft. Bijvoorbeeld de Egyptische piramides zijn vrijwel zeker door blanke slaven gebouwd. De Barbarijse slavenhandel verwijst naar de bloeiende handel van blanke slaven tussen de 16e en 19e eeuw aan de Barbarijse kust van Noord-Afrika. Volgens schattingen zijn er in die periode 1.000.000 tot 1.250.000 Europese blanke slaven verhandeld.

Sinds de grote oversteek door Columbus in 1492 hebben Europeanen zich gevestigd in wat de 'Nieuwe Wereld' wordt genoemd, ten koste van de inheemse bevolking. De Portugezen startten rietsuikerplantages in Brazilië en lieten ze bewerken door slaven uit Afrika. Hoewel slavenhandel in Afrika al bestond voordat de Europeanen zich hierin mengden, was de schaal na de Europese inmenging natuurlijk wel aanmerkelijk groter. In Afrika werden de slaven aangeboden door zwarte stamhoofden die ontdekt hadden dat het lucratief was de bij een stammenoorlog buitgemaakte gevangenen niet te doden, maar voor een goede prijs te koop aan 

te bieden. De trans-Atlantische slavenhandel was de handel van slaven van Afrika naar het continent Amerika, beheerd door Europeanen die daar kolonies hadden (Spanje, Portugal, Frankrijk, Engeland en Nederland). De opbrengsten brachten zowel Europa, en na de onafhankelijk in 1776 ook de Unie in de VS meer welvaart en een beter evenwicht van de handelsbalans met Azië. Voor wat betreft de Verenigde Staten (Union) begon de slavenhandel in de tijd van de Britse kolonies in New England, bloeide eerst op in Massachusetts en kreeg daarna voet aan de grond in de kust van New Hampshire, alle noordelijke staten dus. Uiteindelijk domineerde Rhode Island en werd het de grootste slavenmarkt voor de Unie. De meeste slaven kwamen echter in Brazilië terecht en niet in de Verenigde Staten.

Met de oprichting van de West-Indische Compagnie in 1621 begon Nederland slavenhandel. Samen hebben ze in meer dan tweehonderd jaar meer dan twaalf miljoen Afrikanen vervoerd in deze trans-Atlantische slavenhandel. Ruim 550.000 van hen zijn door Nederlanders vervoerd.

map of the stream of slaves

CONCLUSIE:  Als je dan naar de huidige drugs criminaliteit kijkt, dan zijn het niet de gebruikers die volgens hedendaagse maatstaven het zwaarst gestraft moeten worden maar de handelaren! Dus in dit racisme verhaal, zouden de rebel-vlag-tegenstanders zich dan niet beter op de Europeaanse kolonisten richten, in plaats van een selecte groep gebruikers van slaven enkel in de zuidelijke Amerikaanse staten, en op een vlag die daar pas na afschaffing van de slavernij gehangen heeft?


3. De rebel vlag is nooit gebruikt gedurende de Confederacy

De confederatie gebruikte 'stars en bars' in de eerste 3 jaar van de oorlog, en daarna een overwegend witte vlag in de laatste 2 jaar van haar bestaan. In de laatste 2 jaar was er echter ook een vierkante battle-vlag waarbij het wit weggelaten was, zodat deze tijdens een veldslag in situaties met weinig wind, deze minder op een witte overgave vlag leek. De marine vlag, de brede variant die ook wij Rebels nu meestal gebruiken, is in de 20e eeuw (dus ruim na de afschaffing van slavernij) pas in gebruikt genomen omdat deze qua formaat beter bij de ander vlaggen die bij overheidsgebouwen hingen paste.

Confederate flags during civil war
 De 7 officiele vlaggen van de voormalige Confedracy 1861-1865 (5 jaar)
4. De Geconfedereerde staten en de Civil War:
Op 4 juli 1776 maakt Amerika zich los van de Britse overheersers. (Declaration of Independence). 85 jaar later (1861) scheiden een aantal zuidelijke staten (CSA) zich af en horen niet meer bij de Verenigde Staten (Union), met de civil war tot gevolg. In het noorden was de industrialisatie opgang gebracht en ontwikkelde zich grote stedelijk gebieden met infrastructuur en veel inwoners, terwijl de confederacy verspreid, eenvoudig en landelijk leefde en met landbouw de kost verdiende. De Union was uitgegroeid tot een grote groep welvarende, en de confederacy een kleinere groep in het algemeen armere mensen die zich achtergesteld voelde. Ze betaalde belastingen, maar de opbrengsten kwamen de zuidelijke staten niet of veel minder ten goede.  Ook in verkiezingen voelden de zuidelijke staten zich steeds minder goed vertegenwoordigd, en ze verloren hun invloed.

In de verstedelijkte staten in het noorden lagen de belangen heel anders dan in het zuiden. Begrijp goed dat destijds het agrarisch georiënteerd leven in de geconfedereerde staten in grote mate economisch afhankelijk van slavernij was, en ook nog eens een helemaal ingeburgerd fenomeen. Generaties lang was men opgegroeid met het feit dat veel mensen slaven hadden. 36% van de bevolking bezat ook slaven, en het was een zuur verdiende investeering. Het was een bezitting met waarde, dus stuitte de afschaffing begrijpelijk op enige weerstand.

In hedendaagse bewoording betekende dat ongeveer hetzelfde als dat door bestuurders in steden (waar je helemaal geen tractor nodig hebt) je je dure tractor moet inleveren vanwege milieu wetgeving....een goed doel maar pijnlijk voor de portemonnee, dus men stond daar inderdaad niet te juichen van enthousiasme en bood flink tegenstand. In die periode was er in Amerika grote verdeeldheid over het thema slavernij ontstaan.

De geconfedeeerde staten
De Amerikaanse civil war (1861-1865) werd NIET gestreden om slavernij tot een einde te brengen. Belastingen waren een directe aanleiding voor de oorlog en het hoofddoel was het herstellen van de Union. De emancipatie proclamatie vermeld heel duidelijk dat wanneer Abraham Lincoln de Union zou kunnen herenigen zonder vrijheid voor alle slaven, hij dat ook zou doen. hij zei letterlijk: "My policy sought only to collect the Revenue (a 40 percent federal sales tax on imports to Southern States under the Morrill Tariff Act of 1861)." staat er in paragraaf 5 van Lincolns eerste bericht aan het congres van de verenigde staten van 4 July, 1861.
I have no purpose, directly or in-directly, to interfere with the institution of slavery in the States where it exists. I believe I have no lawful right to do so, and I have no inclination to do so," Lincoln zei dit tijdens zijn eerste aanstelling als president in 1861. Na ruim een jaar oorlog en grote tegenslag voor de Union, bleek het onderwerp slavernij echter een bijdragende en doorslaggevende factor, om met een minimale meerderheid van stemmen, van de confederale onafhankelijkheid af te komen. Ook oefende Europa druk uit om slavernij af te schaffen wat in de besluitneming heeft bijgedragen. De afschaffing van slavernij in de VS kwam hierdoor in de civil war op de voorgrond en had verder ook andere voordelen; Door de slaven vrijheid in het vooruitzicht te stellen, konden er ook c.a 200.000 slaven aan het leger van de Union worden toegevoegd, die kregen weliswaar minder betaald dan de blanken soldaten, (geen gelijkheid) maar ze waren desondanks toch zeer gemotiveerd. 

Met abolitionisme (afschaffing slavernij) liep Amerika zeker niet voorop, Engeland en Frankrijk schafte de slavernij in hun koloniën al in 1833 en 1848 af. Als een van de laatste landen in Europa doet Nederland dat pas op 1 juli 1863. Toen werd de slavernij afgeschaft in de toenmalige Nederlandse koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen. Daarmee kwam een einde aan een periode van ruim 200 jaar slavernij in kolonies.
Rond dezelfde tijd dus ook als een van de laatste werd in 1863 een grote stap genomen naar de vrijheid van hun slaven in de VS.
Lincoln tekende zijn bevrijdingsproclamatie, waarmee hij alle slaven in de Confederatie de vrijheid geeft. Omdat de burgeroorlog echter tot 1865, dus 2 jaar langer duurde, had dit niet direct gevolgen, maar direct na de oorlog werd ook daar de slavernij afgeschaft.

Abraham Lincoln Liberation Proclamation

De geconfedereerd staten waren slechts 2 jaar later dan b.v. Nederland, met het afschaffen van slavernij, en zijn dus niet veel erger en zijn er ook niet oneindig lang mee doorgegaan. Een land als Mauretanie schafte de slavernij pas in 1981 af, maar wordt zelden genoemd als racistisch land of gebied, hoewel er in dat land zelfs na afschaffing nog steeds illegaal slavernij bedreven werd.


Hoewel de VS over haar rol in de afschaffing van slavernij vaak een beetje opgeschept, deed het aanvankelijk weinig voor de zwarte bevolking. Vrijwel meteen na de Civil War en de hereniging van de Unie nam de VS de zogenaamde 'Black Codes' aan waardoor de Afro Amerikanen nog steeds onderdrukt werden, en wat dwangarbeid (een andere vorm van slavernij) mogelijk maakte. Dit gebeurde dus onder de Stars and Stripes van de VS, een vlag met de schijnbaar lege belofte van vrijheid en rechtvaardigheid voor iedereen. Dit was ook in strijd met de clausule over gelijke rechten van het XIV-amendement uit de Amerikaanse grondwet van 1868! Onder dezelfde Stars and Stripes werden de 'Black Codes' omgevormd tot de 'Jim Crow Laws' die de raciale segregatie rond 1890 regelden. Het heeft ruim 75 jaar geduurd voor dat de door Noordelijke en Zuidelijke staten, gemeenschappelijk gekozen regering van de VS, de rassenscheiding die in strijd was met haar eigen grondwet recht trok. Bovendien probeerden de VS meer dan 40 jaar na de afschaffing van de slavernij en het einde van de geconfedereerde staten, wetenschappelijk te onderbouwen dat Afro-Amerikanen minder menselijk waren en dichter bij de apen stonden, door Ota Benga (een man uit de Congo) samen met een aap gekooid te etaleren in de Bronx Zoo in 1906 (Bronx = New York = Noordelijke Staat). Hiermee is de Verenigde Staten een van de meest racistische landen in de geschiedenis, wat er aanvankelijk ook bar weinig aan deed dit te veranderen.
Het is daarom volstrekt ongepast dat juist de Verenigde Staten 150 jaar na de afschaffing van de Confederatie, betoogd dat een vlag die op de een of andere manier verband houdt met de voormalige geconfedereerde staten, racistisch zou zijn. Het lijkt het er meer op dat de VS na ruim 100 jaar racisme zich probeert schoon te praten, door de schuld in de schoenen te schuiven van een confederatie die slecht 5 jaar bestond, nu er nog maar een relatief kleine groep rebellen over is die zich hier tegen verzetten. 

5. Ruim 150 jaar geleden:
Met de beëindiging van de Civil War is de confederatie nu ruim 150 jaar geleden opgeheven. Er zijn dus geen slaven uit de confederacy meer, die slavernij aan den lijve ondervonden hebben, en ook vrijwel geen mensen wiens ouders slaven zijn geweest en derhalve aanstoot zouden kunnen nemen aan de vlag, die gezien wordt als de vlag van de geconfedereerde staten. Er worden nu onwaarheden of halve waarheden verteld die zijn aangedikt door de massa media, zodat het grote publiek deze gedachten zijn gaan overnemen. (moderne Volksmenning). De meeste mensen weten niet beter dan wat ze in de media zijn wijsgemaakt, en geloven blind dat ze voor een goede zaak strijden. Bij een belanghebbende afweging zijn er (los gezien van andere belanghebbend buiten de Verenigde Staten) zeker zoveel Amerikanen die familieleden in de burgeroorlog verloren hebben, en dit als hun geschiedenis en nalatenschap ervaren. Echter door de eerder belichte Yankees vs Redneck situatie, krijgt de reeds ruim bemeten groep van nazaten van slaven, bijval van de Yankees die als goedmakertje nu wat punten willen scoren en daardoor een zeer grote groep van tegenstanders vormen, wat niet geheel rechtvaardig is. Vanuit dit gezichtsveld hebben de Rocking Rebels Eindhoven meer compassie met de gemoedelijke zuiderlingen, dan met de minachtende Yankees.

6. Extremistische misbruik:
Het gegeven dat deze vlag racistisch zou zijn, is puur ingeven door het feit dat extremisten deze hebben misbruikt ten tijde van hun racistische daden (b.v. Dylann Roof, de Charleston-schutter), en staat helemaal los van slavernij en onderdrukking en het leed wat mensen als gevolg van slavernij is aangedaan. O.a doordat de Swastika in 1995 verboden werd is in het verleden ook de Hindoes en Boeddhisten al een symbool ontnomen, maar omdat WO II slechts 50 jaar geleden was en vele nog aanstoot aan het swastika symbol konden nemen is dit er begrijpelijk toch door gekomen. Door het verbod op de Swastika, zijn racisten op andere symbolieken overgestapt, waaronder de rebel vlag / confederate vlag die goed verkrijgbaar was. (het hakenkruis en hun eigen symbolen waren dat op dat moment niet meer)
Met de ban op de rebel vlag gaat het echter om een slavernij tragedie die veel langer geleden is, en op zich vrijwel niets met de omstreden vlag van doen heeft. Of doelt men op de rassenscheiding en de Jim Crow-wetten en de Black codes, waarbij de Verenigde staten de gelijke rechten clausule van het XIVe amendement te niet deed? Dit gebeurde echter onder vlag van de Verenigde Staten en vond ruim na de Civil waar Plaats!

Bij een verbod op onze vlag stappen racistische extremisten wellicht op de volgende symboliek over, terwijl een grote groep andere wederom nodeloos een dierbaar symbool ontnomen is. Racistische idioten verdienen het niet om op een voetstuk geplaatst te worden door te bevestigen dat een vlag die oorspronkelijk aan andere behoort, nu als hun symboliek gezien gaat worden, en toe te staan dat oneigenlijk gebruik van de vlag leidt tot een verbod op een vlag dan wel ontmoediging van het gebruik hiervan door de rechtmatige gebruikers.

FACEBOOK COMMENTS WILL BE SHOWN ONLY WHEN YOUR SITE IS ONLINE

Keep on Rocking! | © Rocking Rebels Eindhoven - All rights reserved | Design: BarTech

AI Website Generator